Niezawodne rady na jesień bez przeziębienia

W jaki sposób przetrwać najbliższe miesiące bez bólu gardła i kataru? Czy to w ogóle jest możliwe? I dlaczego właśnie wtedy najczęściej chorujemy?

Niestety, "taki mamy klimat". Niższe temperatury są idealnym środowiskiem dla wirusów (a tych powodujących przeziębienie jest, bagatela, ponad 200 gatunków!). Szczególnie jesienią i zimą zwiększają one swoją aktywność. Dla porównania – w 20oC są w stanie przetrwać średnio do 8 godzin, a w temperaturze pięć razy niższej nawet 48 godzin! Zmienna, jesienna pogoda nie pomaga w utrzymaniu wysokiej odporności – nie dość, że słońca jest coraz mniej (a co za tym idzie – nie wytwarzamy niezbędnej witaminy D3), to dodatkowo często mamy problem z odpowiednim ubiorem i ostatecznie chodzimy zmarznięci, przemoczeni lub przegrzani. Jeśli dodamy do tego zmianę trybu życia, stres związany z powrotem do pracy czy szkoły i przebywanie w suchych, niewietrzonych pomieszczeniach, to prawie pewne, że dopadnie nas infekcja.

Dlatego, żeby nie zachorować, powinniśmy przede wszystkim wzmacniać swój organizm. Bo tylko sprawnie funkcjonujący system immunologiczny jest w stanie poradzić sobie z otaczającymi nas wirusami. Na szczęście recepta na jesień bez przeziębień jest krótka i zawiera się w pięciu prostych punktach: odpoczynek, aktywność fizyczna, higiena, dieta oraz suplementacja.

Odpoczynek

Stres jest największym wrogiem naszego systemu odpornościowego. To pod jego wpływem zmniejsza się liczba i aktywność białych krwinek. Dodatkowo silne lub długotrwałe napięcie może spowodować zanikanie grasicy – organu odpowiedzialnego za dojrzewanie leukocytów. Ważna jest wiec umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i regularny odpoczynek. Nie mniej istotny jest także nieprzerwany i spokojny sen, trwający przynajmniej 6–7 godzin na dobę.

Aktywność fizyczna

O ile latem chętnie spacerujemy, pływamy czy jeździmy na rowerze, to niestety w okresie jesienno-zimowym bardzo często zapominamy o aktywności fizycznej. A nie powinniśmy! Umiarkowany wysiłek przede wszystkim wpływa na samopoczucie, redukując poziom stresu i ułatwiając zasypianie. Poprawia także krążenie krwi, dotlenia organizm oraz zwiększa liczbę i aktywność limfocytów. Niezależnie od panującej aury, warto poświęcić chociaż pół godziny dziennie na spacer (oczywiście ubierając się odpowiednio do pogody). A dodatkowo raz lub dwa razy w tygodniu – pójść na basen, tańce czy do siłowni albo po prostu poćwiczyć w domu.

Higiena

Kiedy osoby wokół nas kichają czy kaszlą, musimy zwrócić szczególną uwagę na higienę, by samemu nie zachorować. Jeśli jest to możliwe, nie zbliżajmy się do innych chorych i obowiązkowo kilka razy dziennie myjmy ręce, zwłaszcza gdy przebywamy w miejscach publicznych. Nie zapominajmy także o regularnym wietrzeniu pomieszczeń, w których się znajdujemy. Pozwala ono na pozbycie się krążących w powietrzu drobnoustrojów i wirusów oraz na jego nawilżenie, co pomaga zapobiegać wysuszeniu błon śluzowych górnych dróg oddechowych.

Dieta

Chociaż odżywiać się zdrowo powinniśmy przez cały rok, to właśnie jesienią należy szczególnie dbać o urozmaiconą, pełną witamin i minerałów dietę. Co prawda dostępność świeżych owoców i warzyw jest już nieco ograniczona, ale możemy korzystać z przetworów (takich jak choćby pełne witaminy C kiszone ogórki i kapusta czy pomidory w puszce) oraz suszonych owoców i mrożonek. W tym czasie dbajmy także o odpowiednie nawodnienie naszego organizmu, wypijając przynajmniej 2 litry płynów na dobę. Najlepsza będzie oczywiście zwykła, niegazowana woda lub woda kokosowa, której przypisywane są właściwości antybakteryjne i przeciwwirusowe, a dodatkowo jest niezwykle bogata w magnez, potas, wapń, fosfor i witaminy (zwłaszcza witaminy z grupy B oraz witaminę C).

Suplementacja

Dla wielu osób jesienią suplementacja to konieczność. W naszym klimacie przez cały okres jesienno-zimowy należy przyjmować przede wszystkim preparaty z witaminą D3, której – ze względu na ograniczone nasłonecznienie – nie jesteśmy w stanie sami wyprodukować. Jak dowodzą badania, aż 9 na 10 Polaków cierpi na jej niedobór! A pamiętać należy, że "witamina słońca" pełni w naszym organizmie szereg istotnych funkcji – najważniejszą z nich jest wspomaganie pracy układu odpornościowego. Również zażywanie wysokich dawek witaminy C pomoże nam uchronić się przed przeziębieniem. Można oczywiście przyjmować jej syntetyczną postać, ale dużo łatwiej przyswajalna jest ta naturalnie występująca w owocach czy warzywach. Jej rekordowe dawki zawierają na przykład preparaty z dzikiej róży, które dodatkowo, dzięki zawartości witamin A, B1, B2, E, K, kwasu foliowego oraz karotenoidów, działają wzmacniająco i przeciwzapalnie. Podobne właściwości wykazują również tropikalne rośliny: vilcacora oraz chanca piedra, które mają działanie immunostymulujące i antyoksydacyjne. I wreszcie nie można zapominać o kurkumie, czosnku czy imbirze, które możemy włączyć do naszej jesiennej diety bądź zażywać w formie suplementów. Kurkuma, uważana za najzdrowszą przyprawę na świecie, zawiera ogromne ilości witamin i minerałów, które w naturalny sposób wspomagają odporność. Czosnek oraz imbir uchodzą natomiast za świetny środek przeciwwirusowy i antybakteryjny.

Kiedy do lekarza?

Pamiętajmy jednak, że brak poprawy samopoczucia w ciągu trzech dni, wysoka gorączka, bóle mięśni, biegunka, wymioty, wysypka lub silny kaszel wskazują na to, że prawdopodobnie nie jest to "tylko" przeziębienie i konieczna może być wizyta u lekarza.

Emilia Dominiak